w przeciwnym wypadku łatwo o naruszenia i ponoszenie z tego tytułu różnych konsekwencji, w tym także natury finansowej. Dlatego właśnie zatrudnienie księgowego w firmie okazuje się niezbędne, zwłaszcza w przypadku tych firm, które szybko się rozwijają i prowadzą rozbudowane księgi finansowe. Ma on dzisiaj na pewno znacznie bardziej ułatwioną pracę, ponieważ na rynku pojawiają się odpowiednie interpretacje przepisów, z których może on korzystać. Podobnie jak istnieją rozmaite programy, ułatwiające dokonywanie obliczeń adekwatnie do istniejącego zapotrzebowania.
Kto w firmie kontroluje dokumenty księgowe?
Prowadzenie finansów w firmie zazwyczaj powierzamy specjalistom znającym się na księgowości i rachunkach. Ale samo dokonywanie rozliczeń i operacji finansowych w firmie nie wystarcza. Niezbędne jest także kontrolowanie, czy są one wykonywane właściwie i zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi. Kontrola dokumentów finansowych ma uwzględniać zarówno stronę merytoryczną, formalną, jak i rachunkową. W firmie powinna być powołana jednostka, która będzie odpowiadać za tą kontrolę i zatwierdzać poprawność dokumentów finansowych. Jest to o tyle istotne, że kontrola ta jest również prowadzona przez pomioty zewnętrzne, na przykład Urząd Skarbowy, który za nieprawidłowości w rozliczeniach wyznacza kary pieniężne.
Księgowy i jego zadania
Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy. W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.